Garancia & Jótállás


Összeszedtük a legfontosabb dolgokat, amelyek a garanciával és jótállással kapcsolatosak.

Mennyi Garancia van a klímára?
A klímaberendezés egy tartós fogyasztási cikk, tehát alapvetően rendelet szabályozza a vonatkozó szavatossági feltételeket. Az olyan tartós fogyasztási cikkek szavatosságát és jótállását mint a légkondicionálók, 2021. január elsejétől, a 270/2020.(VI. 12.) Kormány rendelet, és a 18/2020.(VI. 12.) ITM rendelet szabályozza. 2021.-től nincs olyan jogi fogalom, hogy garancia, helyette szavatosság és jótállás van, az eddigiekhez képest, a fogyasztók számára kedvezőbb feltételekkel.

A törvényileg kötelező jótállás időtartamát az ár függvényében, sávosan határozták meg:

10.000 – 100.000 Ft között 1 év kötelező jótállás
100.000 – 250.000 Ft között 2 év kötelező jótállás
250.000 Ft felett 3 év kötelező jótállás
A légkondícionáló nem egy olyan eszköz, amit felkapok a hónom alá és visszaviszem az üzletbe, hogy cseréljék ki, ezért nem mindegy, hogy milyen feltételekkel vásárolod és szerelteted be.
A klímák garanciája két részből tevődik össze, az egyik a kereskedő által adott alkatrész utánpótlás, a másik a klímatelepítő által adott jótállás, a kettő nem feltétlenül jelenti ugyanazt. Az importőr csak a csere alkatrészt adja, a klímaszerelő pedig az idejét és a szakértelmét adja, ergo térítésmentesen javítja a klímát az adott időszakban.

Honnan lesz alkatrész?
A feljebb említett jótálási időszakon belül, a klíma forgalmazója biztosítja az alkatrészeket, ám annak beszerelését és költségét annak kell vállalnia akitől a fogyasztó a klímát vásárolta.
Ugyan van rendeleti szabályozás de a jótálási feltételek gyártónként, kereskedőnként is változhatnak, így ezeket érdemes összevetni a klíma kiválasztása előtt.


Ha tőlünk rendeled meg a klímaszerelést, akkor a termékszavatosság, a termékre és a szerelési szolgáltatásra adott jótállás és az alkatrész utánpótlás megoldása egy kézben vannak.

Az általunk szerelt klímád meghibásodás esetén, vállaljuk hogy kiszállunk a helyszínre, megállapítjuk a hibát, teljes körűen intézzük az alkatrész beszerzést. Amint megérkezik az új alkatrész a forgalmazótól, újra kiszállunk a helyszínre és cseréljük a hibás alkatrészt. Térítésmentesen, a jótállási időn belül.

Hadd jegyezzük meg, hogy amennyiben fűtésre is használod a klímád, úgy sokkal nagyobb igénybevételnek van kitéve, így jobban is amortizálódik. Ezért nagyobb eséllyel lesz szükség a garancia érvényesítésére.
Tudtad, Hogy Karbantartáshoz Kötött A Jótállás?
A legtöbb márka forgalmazója általában évi egy karbantartáshoz köti a meghosszabbított jótállást. Viszont gyakran előfordul, hogy, bizonyos esetekben évi két karbantartást ajánlunk és írunk elő. Az előző pontban olvasható oka van, ha hűtés és fűtés célra is üzemel egy berendezés, mindenképp évi két karbantartás javasolt.

A klímatisztításokat egyébként, bármely – az NKVH-nál regisztrált – jogosult klímaszerelő elvégezheti, de fontos, hogy számlával kell a munkát igazolni.